Prodej nových aut v Rusku v březnu strmě klesl, meziročně o téměř 63 %, protože sankce uvalené na Moskvu za invazi na Ukrajinu otřásly rublem a mnohé světové automobilky se připojily k bojkotu země. Ukázaly to ve středu údaje z tohoto odvětví.
„Březen 2022 byl poznamenán 62,9% poklesem prodeje nových aut v Rusku na 93.547 kusů,“ informovalo sdružení evropských podniků (AEB).
Kolaps v prodeji aut přichází v době, kdy ruští spotřebitelé pro zrychlující se inflaci přesouvají své výdaje na základní položky. Ceny vozů v Rusku podle některých odhadů vzrostly v březnu o 40 %, přičemž západní automobilky od Toyoty po Volkswagen tam zastavily výrobu v rámci bezprecedentního mezinárodního bojkotu.
Kupující v Rusku tak čelí vyšším cenám a menšímu výběru, vláda se proto snaží stimulovat domácí výrobu.
Velká závislost ruských automobilek na dovážených komponentech však ztěžuje jejich produkci a vedla také k cenovým šokům. Největší domácí výrobce, automobilka AvtoVAZ, kterou vlastní francouzský Renault, letos prozatím zvýšila ceny třikrát.
Podle Antona Šaparina, viceprezidenta Národní automobilové unie, může být dovoz aut z Evropy a Japonska nahrazen čínskými a indickými modely.
Jelikož nabídka nových aut v Rusku klesá a zrychlující se inflace znehodnocuje úspory, někteří Rusové se obrátili na sousední trhy, které zůstaly otevřené.
Jevgenij Biber, šéf prodejny Autodom v kazašském městě Kostanaj 180 kilometrů od hranic s Ruskem, odhaduje, že ruští zákazníci se v březnu podíleli asi 10 % na odbytu. Dříve podle něj tvořily asi 1% kupujících.
TASR o tom informuje na základě zprávy AFP.